MC Challenge byla letos na téma expanse Liftaga. O pár týdnů později Liftago oznámilo, že se bude skutečně rozšiřovat do dalších měst. Sledovali jste to? Případně, všimli jste si nějakých podobností s vámi navrhovanou strategií?
Elizaveta: Jasně, sledovali, tomu nešlo uniknout. Rádi bychom se domnívali, že se alespoň inspirovali námi vypracovanými principy. Při soutěži jsme měli za úkol vybrat pouze jedno město, navrhovali jsme expandovat do Plzně (jakožto primární cíl), nicméně jsme v průběhu samozřejmě museli udělat analýzu celé ČR a z měst, které byly potenciálními targety, se České Budějovice vešly do top 5 a Ústí jako alternativa v případě zájmu o specifický trh, který tam převládá.
Lukáš: Samozřejmě, že neznáme jejich expanzní strategii, neposlali nám pdf-ko se svým plánem, takže jediné, co můžeme porovnávat, jsou věci, které jsou vidět na povrchu. Žádné zásadní rozpory s našimi doporučeními tam ale takhle při pohledu zvenku nevidím.
Jak ta soutěž vlastně probíhala a co si myslíte, že vás dovedlo k vítězství?
Elizaveta: Jedno ráno jsme přišli na briefing do místnosti, kde jsme seděli spolu s dalšími týmy, všichni jsme vytáhli zápisníky, počítače a napjatě se chystali zaznamenávat celou tu spoustu informací, kterou dostaneme. To ještě nikdo z nás nevěděl, že briefing v pojetí Liftaga bude vypadat tak, že nám Ondřej Krátký, spoluzakladatel a CEO Liftaga, bude odpovídat, jako kdyby právě odešel z porady se svým právníkem – „Ne, tyhle data vám nedáme“, „Ne, tohle vám taky neřekneme“. Takže do těch zcela zbytečně tlustých zápisníčku jsme si akorát poznamenali tři otázky: kam expandovat, jak to udělat a kdy očekáváme break-even.
Lukáš: 9 dní, 3 otázky, žádná data, tužka a čistý list papíru. To bylo to jediné, co jsme v tu chvíli měli k dispozici. Bylo to strašně zajímavé a strohé zadání. Vrhli jsme se do toho po hlavě v kavárně vedle, jelikož náš tlačil čas a uvědomovali jsme si, že ne všechny informace jsou volně dostupné a budeme toho dost muset požadovat od úřadů. Zároveň jsme po úvodním brainstormu sepsali, co všechno bude potřeba udělat a nahodili jsme si timeline s hrubou strukturou toho co, jak a kdy.
Elizaveta: 9 dní možná zní jako strašná spousta času, ale reálně to tak nebylo, jelikož jsme během této doby museli udělat benchmarking měst, hlubší kvalitativní analýzu targetu, komplexní strategii vstupu na nový trh, včetně marketingové kampaně a časové osy, simulaci break-even pointu, stejně tak jako zpracování finálního výstupu.
Lukáš: A během toho jsme museli hodně striktně dodržovat 80/20 rule, abychom neporušili náš timeline, čímž by se nám to celé sesypalo jako domeček z karet.
Elizaveta: Teď když na to koukám zpětně, bylo to hodně podobné praxi konzultanta ve Strategy teamu v EY. Ohledně našeho vítězství, na to, proč se tak nakonec rozhodli, byste se samozřejmě museli zeptat poroty. Řekli nám, že jsme vyhráli především obsahem – Ondřej se k tomu vyjádřil tak, že si u každého týmu udělal jednu-dvě poznámky k věcem, které reálně v Liftagu uplatňují v praxi a u toho našeho přestal počítat po patnácti.
Součástí odměny pro vítěze byla i možnost nastoupit od června na stáž do oddělení Strategy, jak vás v týmu přijali?
Lukáš: Začátek práce rozhodně předčil naše očekávání. Byli jsme připraveni na hodně nudný a dlouhý první den plný školení všeho druhu. Od těch požárních, až po instrukce jak zapnout svůj laptop, z nějž nejzáživnější část bude vyplňování formulářů.
Elizaveta: Jenže úvodní školení trvalo dvě hodiny a hned poté, když si nás převzal Martin Fiala, šéf Strategy týmu, jsme se dozvěděli, že dnes jen tak domů nepůjdeme. Martin přišel s tím, že potřebuje dodělat proposal, který se bude posílat druhý den ráno a že to dostaneme na starost my. Dostali jsme docela velkou zodpovědnost hned první den, což bylo hodně příjemné. Martin nám řekl, že to můžeme jakkoli upravovat, akorát ať nepřijdeme s tím, že je to potřeba celé zahodit. Tenhle přístup se vlastně promítal celou stáží – Martin je otevřený nápadům, rád si poslechne jiný názor.
Jak vypadá váš den ve Strategy týmu?
Lukáš: Pokaždé jinak. Na stáži jsme za krátkou dobu měli možnost nahlédnout do spousty industries a každé odvětví samozřejmě má svá specifika – co dává smysl při práci pro velkou energetickou společnost, která se potřebuje vypořádat s novými regulacemi, nepůjde úplně stejně aplikovat při práci pro středně velkou společnost zabývající se e-commerce, která má v plánu expandovat pomocí akvizic. S každým zadáním do jisté míry přichází něco úplně nového a je potřeba se hodně rychle zorientovat v dané problematice a přijít s řešením.
Elizaveta: Po krátké době jsem si začala všímat změny ve vnímání světa kolem – loga společností přestávají být pouhými obrázky na cedulích a billboardech a člověk začíná mít asociace s pozadím samotných společností a přehled o trzích, na kterých působí. Všechno se to tak nějak propojuje a pořád se ten balíček rozšiřuje - tím, že ta práce je tak pestrá. Dostáváme všemožné úkoly od market sizingu přes benchmarking, až po přípravu konkrétní strategie pro klienta. Ale liší se to projekt od projektu, protože se to samozřejmě hodně odvíjí od požadavků klienta, současného dění na příslušném trhu a specifik daného odvětví.
Lukáš: Doslova všemožné – jedno ráno přijdeš do práce, kde na tebe čeká požadavek od klienta, při kterém budeš zkoumat trh s výfukovými systémy včetně jejich specifikací, podruhé se zase při analýze budeš muset hrabat v dokumentaci dánských železničních norem.
Elizaveta: Ale ta práce samozřejmě není jenom o výfukových systémech, je to hodně i o lidech, se kterými ty výfukové systémy řešíš. Strategy tým je docela malý, vládne tady komorní atmosféra, všichni sedíme kousek od sebe a tak nikdy není problém se na někoho obrátit, aniž by člověk vůbec vstal ze židle.
Lukáš: Taky tomu hodně přispívá, že se každý čtvrtek chodí na společný týmový oběd.
Není takový přístup, kdy tě hodí po hlavě do nového tématu, trochu neefektivní?
Lukáš: Samozřejmě to není tak, že bychom se na začátku neměli od čeho odrazit. Kdybychom v tom měli naprosto plavat, dostaneme briefing, ve kterém nám někdo, kdo s daným odvětvím má nějaké zkušenosti, poradí na co se zaměřit a z čeho začít. Zároveň jakmile si nejsme jistí, jestli jsme došli k něčemu smysluplnému, máme se na koho obrátit a dostat relevantní zpětnou vazbu.
Kolik času vám stáž během léta zabírala?
Lukáš: Všechno je to o domluvě. Když jsme nastupovali, čekaly nás prázdniny a tak jsme věděli, že tomu budeme moct věnovat dost času a navrhli jsme, že bychom mohli pracovat v podstatě na full-time, s čímž Martin souhlasil.
Elizaveta: Těžce to ale jde takhle kumulativně zhodnotit, co se týče práce jen ve Strategy – měli jsme možnost si na chvíli vyzkoušet i práci v oddělení Financial Services, takže jsme nebyli celé léto ve Strategy.
Co jste si tam měli možnost vyzkoušet?
Elizaveta: Pracovali jsme tam na vytváření kódu pro jednu validační aplikaci, která souvisela s novými bankovními regulacemi. V podstatě šlo o psaní skriptů v Rku. Na tuhle příležitost jsme se těšili, jelikož nás na škole oba psát kód bavilo. Každý, kdo někdy psal nějaký kód, asi ví, že je to (přinejmenším, když se pouští do něčeho, s čím nemá velké zkušenosti) především o spoustě googlení, jak donutit daný program udělat to, co od něj chceš. Když ale vytváříš kód, který se má používat v bankách s neskutečným množstvím vstupních dat, musíš najednou začít řešit kód i po stránce efektivity a nároků na výpočetní techniku a přijít s co nejelegantnějším řešením.
Lukáš: Bylo to o dost jiné, než na co jsme byli zvyklí ze Strategy. To zadání bylo mnohem dlouhodobější a rozhodně to mělo něco do sebe. Je skvělý pocit, když jsi delší dobu zaseknutý na posledním kousku kódu, který odmítá fungovat, a pak najednou vyskočíš z postele uprostřed noci a přijdeš k počítači s myšlenkou, která ti umožní všechno poskládat tak, aby to do sebe zapadalo.
Pokud byste teda měli dosavadní stáž zhodnotit a doporučit spolužákům, co byste jim vzkázali?
Elizaveta: Je to rozhodně skvělá zkušenost. IES nám dal dobrý teoretický základ. Člověk najednou začne přemýšlet analyticky, nad vším přemýšlet kriticky a snažit se vyřešit sebevšednější situaci jako optimalizační problém. Stáž nám zase poskytla úžasnou příležitost, jak na svět nahlédnout z praktičtějšího úhlu a obrovsky rozšířila přehled a orientaci v business světě.
Lukáš: Určitě souhlasím. Stáž byla hodně přínosná, dostali jsme možnost vyzkoušet si práci na spoustě různých zadání z širokého spektra odvětví během krátké doby a to je zkušenost, která se rozhodně neztratí.