Krotím finance v nadupaném startupu

Jan Řeřicha, bývalý Senior manažer v Transakcích, před časem kývl na nabídku stát se finančním ředitelem startupu SpaceKnow. Padesát zaměstnanců. Kanceláře v Praze, San Franciscu a New Yorku. Spolupráce s NASA nebo Airbusem. Mezi klienty patří Bloomberg nebo JPMorgan.

Honzo, po osmi letech v EY jsi přešel do úplně jiného prostředí. Můžeš mi říct, čím se SpaceKnow zabývá?

Jsme IT firma, startup, který má dnes kolem padesáti zaměstnanců. Od partnerů jako NASA, Evropská vesmírná agentura nebo Airbus pořizujeme satelitní snímky Země, propojujeme je s vlastními algoritmy a s pomocí strojového učení a neuronových sítí dokážeme klientům ukázat, jak se například rozvinula silniční infrastruktura ve městech nebo jak se využívají naleziště nerostných surovin a přístavy. Těch odvětví je řada a my umíme na vlastní online platformě data krásně vizualizovat jak pro libovolné území, tak časové období. Našimi klienty jsou třeba Bloomberg nebo investiční fondy JPMorgan a Gates Foundation. Při svých analýzách využívají celou řadu dat, naše informace pro ně ale mohou přinést ten faktor X, protože zjistí něco, co se z výročních zpráv nebo z klasických zdrojů informací na trhu dozvědět nemůžou. Od nás to navíc získají v podstatě v reálném čase.

Jaká je v tom tvoje role?

Nastoupil jsem do SpaceKnow s úkolem dát do pořádku finance. Firma má za sebou relativně krátkou historii a po celou dobu byly finance řízeny Pavlem Machálkem a Jerrym Javornickým, kluky, co firmu založili. Jak už to ve startupech bývá, řešilo se to trochu punkově. V první řadě to tedy znamenalo dát dohromady účetnictví, aby investoři, kteří dostávají pravidelný reporting, měli přehled a nacházeli v našich výkazech informace, co pro ně mají přidanou hodnotu. Po osmi letech práce v Transakcích EY si troufnu říct, že mám dobrou představu o tom, co investoři v reportingu očekávají.

Následovala detailní analýza nákladů. Několik měsíců po nástupu jsem chodil po firmě a ptal jsem se prakticky na každý dolar, co firma do té doby utratila. Zjistili jsme, že už řadu systémů nepoužíváme nebo jsou naddimenzované a platíme je tak zbytečně.

Takže si tě SpaceKnow ulovilo, abys jim srovnal finance, jaké jsou tvoje další úkoly?

Jak Jerry, tak Pavel jsou velmi schopní byznysmeni. Ale zároveň nejsou typ vlastníků firmy, co si myslí, že mají patent na rozum. Nechají si poradit, i to je důvod, proč firmu dotáhli až k valuaci v řádech desítek milionů dolarů. Poté, co jsme nastavili finance, naskytly se další příležitosti, jak firmu zefektivnit, aby se mohla co nejvíc věnovat svému core byznysu. Protože mít top zaměstnance je pro nás hlavní priorita a recruitment probíhá prakticky neustále, zavedli jsme například standardizované procesy pro nástup zaměstnanců. To samé v případě, že někdo ze SpaceKnow odchází. Všechna naše práce je online přes desítky systémů a bylo důležité nad tím mít jasnou kontrolu a nastavené zodpovědnosti. V oblasti vnitřního chodu startupu je vždycky hodně prostoru pro zlepšení. S růstem je to prakticky nikdy nekončící proces.

Proč jsi vlastně po osmi letech z EY odešel, paradoxně jen pár týdnů po tom, co jsme tě povýšili na Senior manažera?

Práce v Transakcích mě bavila, byl jsem ve skvělém týmu a pracoval na zajímavých projektech a transakcích v hodnotě přesahující miliardu eur. Ale po osmi letech jsem přeci jen pociťoval, že bych potřeboval nový impulz, že už jsem se neučil tolik jako dřív.

Consulting v M&A jako takový je hodně zajímavá práce, dostaneš se do spousty firem, potkáš se s vlastníky, managementem, musíš rychle pochopit jejich byznys, zorientovat se v číslech, udržovat si povědomí o trendech, ale čím dál víc mě to táhlo do oblasti corporate finance. Nové místo jsem si nehledal, ale pomalu to ve mně zrálo. Jeden ze zakladatelů SpaceKnow je můj dlouholetý kamarád a sem tam jsme se bavili o práci. Věděl, že bych jednou chtěl jít mimo consulting, a loni na začátku roku byli čerstvě po investici a nastal čas obsadit pozici CFO. Nabídl mi to. Ze začátku jsem to bral malinko na lehkou váhu, ale čím víc jsem se o SpaceKnow dozvídal, tím víc se mi to líbilo. Přemýšlel jsem o nabídce asi dva měsíce a nakonec se ji rozhodl přijmout. Sešla se tam kombinace atraktivní pozice a velmi zajímavého byznysu, kterému hodně věřím. Myslím, že je to v českých podmínkách unikátní projekt a nevidím tu moc firem, které by měly tak velký potenciál. My jsme vlastně americká firma ze Sillicon Valley, navíc s produktem, který má globální dosah.

Jak tvůj odchod přijali kolegové v týmu?

Vyptávali se proč a kam, ale měl jsem to dobře rozmyšlené, tak mi popřáli hodně štěstí. Vždycky jsme měli v týmu super vztahy a jsem rád, že ve stejném duchu proběhl i můj odchod z EY. Určitě byli ale kolegové překvapení, protože jsem byl krátce před tím povýšen na Senior manažera, na druhou stranu chápali moje důvody.

Určitě jsi při přestupu zvažoval i rizika, jak ten přestup takhle s odstupem hodnotíš?

EY vytváří pro své zaměstnance dobré podmínky a vždycky tady budou pracovat chytří a ambiciózní lidé. Podobné to je i ve SpaceKnow, jen nás je tam mnohem míň. Kolegové tam mají jiný odborný profil, jsou to vesměs vědci z oblasti strojového učení, datoví vědci a programátoři a já se díky nim nepřímo učím hodně věcí o umělé inteligenci, algoritmech nebo satelitech – ačkoli přiznávám, že zatím ještě kvůli přímým přenosům ze startu vesmírných raket nevstávám. V EY jsem se setkával i s firmami, co byly v rané fázi růstu a dost často se jim nevedlo zdaleka tak, jak si představovaly. V mé současné roli je tahle zkušenost k nezaplacení. SpaceKnow vnímám jako firmu, která má ohromný potenciál. Kombinujeme online řešení, obrázky ze satelitů, umělou inteligenci, prostě oblasti, které mají budoucnost, a i kdybychom využili svůj potenciál třeba jen z třetiny, jsem přesvědčený, že se z nás stane úspěšná firma. Když je váš první investor Ondřej Fryc, mimo jiné zakladatel Mall.cz, tak už to něco znamená. Jsem rád, že můžu být u toho.

Jaké jsou tedy aktuální cíle?

Chceme do budoucna vytvořit platformu, která umožní v reálném čase na základě satelitních snímků a výhledově například i snímků z dronů analyzovat v podstatě cokoli, co lze najít na zemském povrchu. Může to být pár kilometrů čtverečních nebo celý Kamerun. Už dnes si klienti mohou zvolit území, vybrat si algoritmus, časové období, ale jak roste počet satelitů snímkujících zemi, kvalita snímků, výpočetní výkon, který si dnes lze nakoupit na míru od Googlu nebo Amazonu, a schopnosti umělé inteligence, rozšiřují se i naše možnosti. Umíme analyzovat například množství ropy v zásobnících, počet zahradních bazénů ve městech, pohyb lodí nebo změny klimatu. V současnosti jsou naše algoritmy naučené rozpoznat desítky objektů a typů zemského povrchu. V budoucnu jsou možnosti prakticky neomezené, můžeme klidně sledovat i výskyt slonů na savaně, jen musí být poptávka. Vývoj a trénink algoritmů se nám musí vyplatit. I proto jsem ve firmě já, abychom věděli, jaké jsou naše náklady a jak na tom finančně jsme. Feedback z trhu je hodně pozitivní, takže teď je to otázka času, dobrých rozhodnutí a samozřejmě i trochy štěstí, že budeme ve správný čas na správném místě. Za pár let určitě nebudeme vnímáni jen jako nadějný projekt s kancelářemi v Karlíně.

Jak často jsi dneska v kontaktu s lidmi z EY?

SpaceKnow zatím není firma, která by měla být klientem EY, ale vzhledem k tomu, jaké je tady know-how, byla by škoda toho sem tam nevyužít. Je fajn si vyslechnout názor bývalého kolegy, stačí vzít do ruky telefon. V tom vidím ohromný přínos kariéry v EY, nikdo tě neodmítne. Většina kontaktů s lidmi z EY je neformálních. Po osmi letech jsou totiž vazby natolik silné, že se to děje úplně přirozeně. Občas s někým zajdu na oběd, dva bývalí kolegové například před pár měsíci zapíjeli děti, tam jsem potkal spoustu lidí z týmu. Za ten necelý rok, co jsem pryč z EY, jsem s EY v kontaktu v podstatě neustále.

Co bys vzkázal nováčkům v EY? Na co by se podle tebe měli v prvních měsících soustředit?

Měli by být hlavně otevření všem a všemu, snažit se co nejvíc naučit. První roky v EY jsou investice do další kariéry. Pracovat budou dalších čtyřicet let a těch prvních pár let po škole je zásadních proto, jak dobře, kvalitně a zábavně se budou živit do konce života. Alespoň tak jsem to bral já. EY je super adresa a jako absolvent tam máš dobré podmínky. Občas je to hodně náročné, ale jednou přijde doba, kdy se ta investice začne zhodnocovat. Myslím si, že bych se bez zkušeností z EY na pozici finančního ředitele ve SpaceKnow určitě nedostal. Byť jsem nabídku dostal od kamaráda, nebylo to ze známosti. Naopak to pro nás pro oba byl, a pořád je, hodně velký závazek, určitým způsobem i risk. Ale funguje nám to skvěle. Mladým bych doporučil, ať si z každého projektu něco odnesou, těch příležitostí je v EY doopravdy hodně.

Sandra Jirásková

Recruitment manager

Máš zájem o newsletter plný inspirace?