Tinko, EY je plné zkratek, které jsou pro vás na denním pořádku, studenti ale často tápou. Co vlastně znamená FAAS a čím se váš tým zabývá?
FAAS je anglická zkratka pro Financial Accounting Advisory Services nebo v češtině Poradenství v oblasti finančního účetnictví, což ale může být trochu zavádějící název. Oficiálně spadáme pod Assurance, kam kromě nás patří ještě Audit a Forenzní služby. FAAS tým v září 2020 oslavil desáté výročí. Vznikl, když se před deseti lety naše vedoucí partnerka Alice Machová vrátila z londýnského EY s myšlenkou založit FAAS i v Čechách.
Tak jako se mění role finančních profesionálů, i u nás ve FAAS se výrazně mění a rozrůstá portfolio služeb. Od klasického účetního poradenství, ze kterého FAAS vznikl, jsme se dostali k různým finančním transformačním projektům a náš skillset nyní zahrnuje i digitální dovednosti jako je automatizace, práce s daty a jejích vizualizace.
Úzce spolupracujeme také s jinými týmy z Business a Technology Consultingu, kde společně hledáme ta nejlepší řešení pro naše klienty. V poslední době se výrazně rozběhla i mezinárodní spolupráce s jinými EY kancelářemi. Od minulého roku fungujeme v rámci strategických pilířů, kde máme kolegy specializující se na různé oblasti, jako jsou finanční procesy a technologie, účetnictví, reporting a transakce, controlling, plánování a treasury management nebo operations and business services. V letošním roce jsme posílili i náš CCaSS (Climate Change and Sustainable Services) tým, který se zabývá udržitelností a nefinančním reportingem.
Jak se role finančních ředitelů a obecně financí ve firmách proměnila?
Digitální technologie se vyvíjejí závratnou rychlostí a firmy se musí rychle adaptovat, aby si udržely svoji pozici na trhu. To přineslo nová témata i do finančních oddělení, se kterými se musí finanční ředitelé popasovat. Tradičně se zabývali hlavně čísly a nemuseli řešit témata jako je digitalizace, automatizace, rozhodování založená na datech a datové vizualizaci. Pandemie potřebu digitalizovat výrazně urychlila a mnoho finančních lídrů se přesvědčilo, že je o to víc důležité začít tuto otázku řešit.
Z mého pohledu je dalším důležitým aspektem schopnost vést tým a připravit ho na změnu, což vyžaduje dovednosti jako je leadership, empatie, motivace, change management, efektivní komunikace a teaming. Tyhle soft skills vnímáme jako klíčové, pokud chtějí být finanční ředitelé úspěšní v transformaci svých oddělení. Proto i v EY máme kolegy, kteří klientům pomáhají čelit změně a všem souvisejícím výzvám z pohledu vedení lidí.
Můžeš ještě trochu víc přiblížit práci vašeho týmu? S čím přesně klientům pomáháte a jak?
Já vedu tým, který se zabývá finančními procesy a technologiemi. Mezi mé klienty patří společnosti z různých odvětví jako je například farmaceutický průmysl, chemický průmysl nebo consumer products. Momentálně pracuji na projektu pro globální chemickou společnost, kde mám pozici Process Design Lead pro „Order to Cash“ proces.
Jedná se o komplexní projekt, kde klientovi pomáháme založit centra sdílených služeb ve třech lokalitách. Já patřím do tzv. „Process design workstream” a mým úkolem je pomoci klientovi nadesignovat nový globální Order to cash proces, který se pak implementuje do zmíněných center sdílených služeb. Znamená to úzkou spolupráci s klientem a také s našimi kolegy zodpovědnými za ostatní procesy, people design, technology a kolegy z project managementu. Pomáháme také s implementací nových ERP systémů jako je například SAP nebo přechod na SAP4Hana, což je v současnosti velkým tématem u společností využívajících SAP.
Pokud bych měla popsat nějaký z tradičnějších projektů, tak pomáháme klientům s konsolidacemi, IFRS konverzí nebo jiným účetním poradenstvím. Někdy kolegové pracují přímo u klienta a zastávají jednu z jeho interních rolí jako je například kontroler, pomoc s finanční závěrkou nebo s vybranou konkrétní transakcí. Dokonce někdy mohou zastoupit samotného CFO. Za těch deset let vidím hlavní změnu v tom, že technologie jsou teď součástí všech řešení, která nabízíme. Hledáme stále efektivnější způsoby s cílem ušetřit klientům náklady a zůstat relevantní na trhu.
Klientům pomáháte zavádět nejnovější trendy na trhu. Jak se daří vám v EY mít je v malíku?
Naším hlavním cílem je zůstat relevantní co se týče trendů na trhu a potřebných dovedností. Proto náš tým prochází pravidelnými školeními, kde volíme individuální přístup ke každému kolegovi. EY organizuje lokální i globální interní školení a taky máme k dispozici EY Badges, virtuální odznaky, kde má každý možnost vybrat si ze širokého spektra kurzů v rámci různých technických témat jako je datová analytika nebo vizualizace, ale i leadership a různá jiná softskillová školení.
Hodně populární je i ACCA akreditace, kterou si dělá většina kolegů z našeho týmu. Máme taky akreditovaný program EY Tech MBA ve spolupráci s Hult International Business School. Po splnění požadovaných EY Badges v rámci třech oblastí (technologie, leadership a business) je možné získat titul Tech MBA. K tomu máme zdarma k dispozici různá online školení, například Udemy for Business, kde si může každý naplánovat svůj vlastní program vzdělávání.
Mluvila jsi o kontaktu s kolegy z ostatních zemí, povíš nám víc o své zahraniční zkušenosti a obecně o tvé cestě s EY?
Moje cesta s EY začala v roce 2016, kdy jsem nastoupila po dvou letech strávených v auditu u konkurence. Auditní zkušenost pro mě byla skvělý základ pro práci ve FAAS a výrazně mi pomohla na mé cestě konzultantky. Prošla jsem si různými projekty od konsolidací a účetního poradenství a od roku 2017 se věnuji hlavně finančním procesům a jejich zlepšování s využitím nejnovějších technologií.
Mám taky zkušenost s automatizačními projekty a v rámci mého šestiměsíčního působení v londýnském officu jsem měla možnost setkat se i se strategičtějšími projekty jako je design nového operativního modelu v rámci financí pro nadnárodní společnost. To mi přineslo možnost vycestovat do Indie, kde má klient své centrum sdílených služeb. To pro mě bylo obrovským zážitkem a zkušeností.
Určitě všem doporučuji využít EY Mobility program a vyzkoušet si práci v zahraniční EY kanceláři. Moje zkušenosti a způsoby práce využívám i v Čechách. Naše práce je založená hlavně na vztazích s klientem a častokrát od nich slyšíme, že i díky dobrým vztahům s EY rádi spolupracují. Máme u nás velmi přátelskou kulturu, co je jedna z EY hodnot. V rámci mé manažerské pozice je kladen silný důraz i na business development a přinášení nových zakázek a zajímavých projektů pro tým.
To zní skvěle. Je šance dostat se k tak velkým projektům i z české kanceláře?
Určitě ano. Jak jsem zmiňovala, mezinárodní spolupráce je jednou z našich klíčových hodnot, otevírá nám dveře a dává možnost dostat se k velkým transformačním projektům. Ale nemůžu opomenout ani české firmy, které rychle rostou a rozšiřují svůj business v zahraničí. To nám přináší možnost řídit větší projekty i z Čech.
Co musí splňovat ideální kandidát, aby se mohl dostat k vám do týmu?
Mezi hlavní atributy ideálního kandidáta patří určitě všestrannost, chuť učit se nové věci a pracovat na sobě. Nejčastěji k nám přichází kandidáti, kteří mají finanční background a zajímají se o business. Oceníme člověka, kterému není cizí kreativita, analytické a kritické myšlení a schopnost řešit problémy.
Junior konzultant je od začátku denně v kontaktu s klientem. Proto jsou prezentační dovednosti a schopnost efektivní komunikace nevyhnutné k úspěšnému zvládnutí role. Pracujeme v týmu a je skvělé, že máme jeden ve druhém oporu a každý den se můžeme vzájemně inspirovat a učit se od sebe.
Tinko, moc díky za rozhovor! Otázka na závěr – co tě na tvé práci nejvíc baví?
Děkuji moc za rozhovor. Nejvíc mě baví rozmanitost a kontakt s lidmi. Jak s klienty, tak s mými kolegy. Baví mě vymýšlet nová řešení pro klienty a pomáhat mému týmu v jejich karierní cestě. Těší mě pocit, že mám na někoho pozitivní vliv a taky to, když můžu vidět přímý dopad mé práce.