Jak na efektivní home office? Máme pro tebe 8 osvědčených tipů.

Ať už z domova pracuješ, šprtáš na státnice nebo doháníš učivo, je potřeba se aktuální situaci a domácímu prostředí přizpůsobit. Domov totiž svádí k nicnedělání, nebo naopak k protahování práce až do pozdních večerních hodin. A ani jedno není úplně ideální. Abys všechny úkoly zmákl efektivně a bez stresu, máme pro tebe 8 tipů, které vycházejí z naší osobní zkušenosti.

Na začátku koronavirové izolace jsme si v EY nasdíleli dokument, ve kterém nám náš Mindfulness Coach a Senior manažer z Daní Ivo Novotný promluvil do duše. Už v prvních dnech totiž skvěle odhadl, jaké problémy nejspíš časem nastanou.

„Možná se na začátku objeví fáze nadšení. Máme radost, že konečně sladíme pracovní a osobní život. Budeme víc doma, ušetříme čas na dojíždění, odpadnou nudné porady, pořádně se vyspíme. Jakmile ale reálně začneme pracovat z domova, pomalu se objeví problémy. Do práce se nám jednoduše ani trochu nechce. Úkoly, které jsme v kanceláři zvládali za krátký čas, se nám doma dlouho vlečou a je obtížné je dokončit, protože je prokládáme nezbytným mytím nádobí, sledováním aktuálních zpráv nebo hraním her. Může se stát, že nám začnou chybět i kolegové, se kterými se v práci ani moc nebavíme.“

Ivo Novotný, Senior Manager, People Advisory Services

Když se teď na náš home office díváme s odstupem, dáváme mu za pravdu. A protože jsme tipy od Iva vyzkoušeli na vlastní kůži, rádi bychom se o ně s tebou podělili.

1. Udělej si rozvrh

Na home office je podle naší dosavadní zkušenosti nejhorší, že všední dny splývají s víkendem a práce s volným časem. Když nemáme hranice pracovní doby, úkoly řešíme s velkými pauzami třeba do noci a náš mozek si nestihne odpočinout. Každý sám sobě proto musí být manažerem.

Vytvoř si jednoduchý denní plán a To Do list.Využít můžeš třeba MS To Do, Todoist, Trello nebo obyčejný papír.Zapiš si časové rozmezí, kdy se budeš danému úkolu věnovat.Počítej s časem navíc na organizační činnosti, čtení e-mailů nebo komunikaci s klientem. Dělej si pauzy, třeba co každou hodinu si dej 15 minut na vydechnutí. Nestane se ti tak, že se přistihneš už druhou hodinu u Playstationu.

2. Dodržuj pravidelný režim

Jasně si stanov, od kdy do kdy budeš pracovat a zachovej si rytmus. „V pracovní dny vstávej stejně, jako kdybys chodil do kanceláře. Přispat si můžeš o víkendu. Ušetřený čas na dojíždění využij na jinou činnost,“ radí Ivo. Takhle tvůj mozek nevypadne z toho, na co je zvyklý. Pokud práci a budíček odsouváš jenom proto, protože můžeš, riskuješ nabourání složitě vybudovaných pracovních návyků, které ti pomáhají k efektivitě.

3. Vybuduj si doma kancelář

Pracuješ z postele, nemůžeš se tam soustředit a po pár dnech už tě bolí záda? Není divu, také na domácí práci potřebuješ dobře vybavené prostředí. Pokud máš možnost, využij kvalitní pracovní stůl a kancelářskou židli, širokou klávesnici a zdravotní ergonomickou myš. Pokud si totiž zvykneš na datlování na notebooku bez klávesnice a bez myši a ruce si opíráš o hranu stolu, riskuješ syndrom karpálního tunelu. A to pěkně bolí.

Jestli můžeš, urči si doma místnost jenom na práci. Budeš díky tomu produktivnější. A když odtud odejdeš, snadněji přepneš do odpočinkového módu. Neignoruj ani prostředí, které za sebou ukazuješ během konferenčních hovorů. Jestli je za tebou hora špinavých talířů, neuklizená postel nebo otevřené dveře na záchod, neděláš si zrovna nejlepší reklamu.

4. Využij naplno dostupné technologie

Pokud ti stejně jako nám chybí kolegové, kamarádi nebo spolužáci, zavolej si s nimi. Udělejte z videocallu online bistro nebo bar a sedněte si spolu ke kameře s obědem či s vínem. Zahrajte si na dálku hru. Buďte prostě spolu, i když to teď doopravdy nejde.

Používej nástroje a aplikace, teď je na to ten správný čas. Ať už to bude Skype, MS Teams, Google Hangouts nebo call přes Messenger.

5. Stanov pravidla videoschůzek

Videohovory jsou divočina, lidé si nechtěně skáčou do řeči, občas se někdo sekne nebo mu vypadne mikrofon. Patří to k tomu, ale pracuj na tom, abys z nich dostal maximum. Naše Recruitment manažerka Renata Fuksová přidává svoje osobní tipy, se kterými zefektivníš hromadné videohovory:

Ve skupině stanovte vedoucího callu, který konverzaci moderuje.

● Když zrovna nemluvíš, vypni si mikrofon, ať ostatní neruší náhodné zvuky na pozadí.

● Na konci udělejte závěrečné shrnutí, aby bylo jasné, k čemu jste dospěli a jaké jsou další kroky.

● Nezapomeňte ani na obyčejný pokec na začátku nebo na konci callu, abyste načerpali povzbuzující lidský kontakt.

6. Vzdělávej se

Pokud nemáš do čeho píchnout, něco nového se nauč. Hodně z nás teď využívá volnější pracovní rozvrh k online vzdělávání. U nás v EY zapínáme třeba GoFluent nebo Udemy. Spousta kolegů čas využívá také k získávání našich EY Badges. Jsou to virtuální odznaky, které platí po celém světě a potvrzují profesní dovednost v určité oblasti.

V rámci vzdělávání z domova jsme také třeba koukali na přednášku pořádanou Honzou Maškem a jeho Home Office TV. Tady jsme slyšeli spoustu tipů pro efektivní home office od Filipa Dřímalky a Petra Máry, kteří u nás v minulosti přednášeli na sérii Prosecco & Learn. Také jejich rady nám pomohly sepsat tento článek.

7. Praktikuj sociální distanc i na sítích

Představ si, kdyby ti někdo klepnul na rameno pokaždé, když se zabereš do práce. Nepříjemné, co? Přesně to se ale v tvé hlavě děje, když máš během práce zapnuté notifikace na sociálních sítích. Po každém malém vyrušení z tvého pracovního flow ti přitom zabere až 20 minut, než se začneš znovu plně soustředit. Vypni si notifikace na mobilu, na sociální sítě choď jen o přestávkách nebo po dokončeném úkolu. Takhle ho totiž zvládneš dřív a nebudeš mít blbý pocit, že místo brouzdání po fakturách brouzdáš po nesmyslných statusech.

8. Po práci si odpočiň

Běž naproti odpočinku, abys příští den zvládl všechny nové výzvy, které tě čekají. Na večer vypni počítač, ať neunavuješ oči. Běž se projít, zacvič si jógu nebo vyběhni na pár kilometrů. Místo brouzdání po internetu čti knížku, objev nový komiks, koukni na super film přes online kino nebo poslouchej podcasty. Třeba ten náš Cesta s EY. A jestli se ti nic dělat nechce? Tak nic nedělej. Všude je teď záplava tipů, jak využít čas produktivně. Někdy je ale prosté lenošení taky potřeba!

Na závěr jsme vyzpovídali naše kolegy. Necháme tě teď nahlédnout pod pokličku jejich práce z domova. Položili jsme jim dvě otázky:

Co je pro tebe nejlepší a nejhorší věc na home office?

Nejlepší je, že kuchyně je vždy blízko.😊 A nejhorší je, že kuchyně je vždy blízko.☹

(Zuzana Vrbová, Junior konzultant, Advisory)

Nejlepší je pro mě asi to, že můžu vstávat později než obvykle.😃Připravím si v klidu snídani a můžu jít rovnou pracovat. Také si zvládnu třeba přes oběd zacvičit, což by se mi normálně v práci úplně nepodařilo. Nejhorší je asi samota – člověku chybí ruch kanceláře, jít s kolegy na oběd, na kafe do kuchyňky. Nicméně se snažíme být v kontaktu, a tak je to trochu snesitelnější.

(Simona Novotná, Junior konzultant, Daně)

Nejlepší věc na home office pro mě je, že nemusím dojíždět do centra Prahy a nemusím se „dělat krásná“. Tím ušetřím cca 2 hodiny denně.😊Skvělé také je, že mohu jít přes den běhat do lesa a pročistit si hlavu. Nejhorší věc je naopak organizace práce dvou lidí v malém bytě bez dveří. Ale člověk si zvykne.

(Kristýna Dudková, Senior konzultant, Advisory)

Jak home office ovlivňuje tvoji práci, co musíš řešit jinak a jak to děláš?

Já obecně HO nemám moc rád, takže adaptace byla trochu složitější. Rád totiž pokecám v kanclu s kolegy cokoliv je potřeba vyřešit lze zvládnout hned. Nicméně mě HO donutil používat víc MS Teams, s kolegy si pořád voláme a řešíme blbosti (i ty mimopracovní) dál, takže jsme si zvykli celkem rychle. A aspoň je čas si zahrát krátkej FIFA zápas na Xboxu.😏Jinak je práce stále dost a nic moc se nemění.

(Ondřej Valášek – Senior konzultant, IT Consulting)

Jak kolem sebe nemám kolegy, doma trochu upadá moje vnitřní disciplína a motivace. Zvykla jsem si ale nechávat telefon v jiné místnosti a pracovat v blocích po cca 45 minutách, kdy se opravdu soustředím na práci a neodbíhám do ledničky, a pak se jdu vždycky na chvilku projít.

(Tereza Marková, Senior konzultant, Advisory, momentálně na 3 měsíce v Dubaji v EY)

Na HO je i přítelkyně, takže pracovní stůl jsem jí gentlemansky přenechal a makám z gauče nebo od kuchyňského stolu. Komfort tedy trochu klesl oproti kanceláři. O hodně víc si musíme telefonovat s kolegy z týmu z důvodu koordinace, sluchátka nesundám z uší. Začali jsme více používat MS Teams, což je super platforma usnadňující práci na projektech, na kterých se podílí více lidí.

(Petr Mucha, Senior konzultant, Transakce)

Sandra Jirásková

Recruitment manager

Máš zájem o newsletter plný inspirace?