„Vycházíme z podobných principů jako Audit, ale oproti němu jsme taková malá rodina,“ říkají konzultantky z ACR týmu

ACR tým máme v EY jenom jeden. Najdeš ho v Brně, je součástí daňového oddělení a nepatří do něj víc než 25 lidí. Díky tomu si v něm junioři a senioři snadno předávají svoje know-how. Přečti si rozhovor se Senior konzultantkami Adélou Trojánkovou a Ivou Jasanskou, které k sobě hledají kolegy a kolegyně se zkušeností z auditu, daní i lidi čerstvě po škole.

Ivo a Adélo, co přesně se skrývá za zkratkou vašeho týmu – ACR?

Adéla: Jsme pod Daněmi, ACR znamená Accounting, Compliance a Reporting. Proto máme docela široký rozsah práce a pracujeme pro několik typů klientů. Nejvíc pro mezinárodní společnosti, které musí plnit daňovou povinnost i v Česku. Radíme jim, jak na to. Naším úkolem je připravit kompletní účetní agendu včetně lokální závěrky a přípravy daňového reportingu.

Iva: Naším cílem je, aby mezinárodní společnosti splňovaly všechny požadavky České republiky ohledně účetních předpisů a daňových zákonů. Proto pro ně děláme i ad hoc věci. Třeba support, když klient potřebuje něco vyřídit na webu české státní správy, který je celý v češtině. Občas máme i menší, rodinné klienty, ale těch je maličko.

Když děláte s mezinárodními organizacemi, cestujete často?

Iva: Necestujeme. Já pracuju pro firmy s českým zázemím, ale i pro irské, belgické… A tam všechno pokryjeme pomocí callů. Což je fajn pro lidi, kteří mají rodinu.

Co máte na své práci rády?

Adéla: Baví mě specializované projekty. Během posledního půl roku jsem takhle dělala pro velkou technologickou společnost, kontrolovala jsem pro ně třeba DPH a pomáhala s přípravou auditu.

Iva: Já mám ráda přesah do auditového prostředí, ze kterého koneckonců pocházím. Naše práce je auditu podobná, můžu u ní použít, co jsem se tam naučila. Hlavním cílem v ACR však není pracovat podle auditových standardů, ale být v souladu s českým daňovým právem a účetnictvím. Řešíme proto i komplikovanější věci, které se při auditu nesledují a které se v zahraničí řeší jinak, třeba cestovní náhrady zaměstnanců.

Adéla: Ano, při auditu se na firmu dívají externě, my se na ni díváme interně. Na některých projektech fungujeme jako podpora oddělení financí.

Když člověk v EY zjistí, že by ho bavilo něco jiného, může změnit tým

Obě jste před nějakou dobou přešly z Auditu právě do ACR. Proč jste si vybraly tenhle tým?

Adéla: Já jsem předtím pracovala pod jinou firmou v rámci Velké čtyřky a audit je dobrý základ pro nějakou specializaci. Přemýšlela jsem o změně, abych měla rozmanitější náplň práce. No a narazila jsem na ACR, kde se mi zalíbil přesah do cizích a českých účetních standardů a lákala mě práce s daněmi.

Iva: Já jsem byla v Auditu v brněnském EY, takže jsem se přesunula jenom na jiné patro. Když jsem tu začínala, tak se na daně ještě specializovat nedalo, nebo bych se musela přestěhovat do Prahy. Ale když jsem se vracela po mateřské, oslovila mě (teď už) kolegyně z ACR, popsala mi, co se tu dělá a mně se to líbilo. Přechod v rámci EY je obecně dost snadný. Když člověk zjistí, že by ho bavilo něco jiného, může tým bez problému změnit.

Co jste vlastně vystudovaly, abyste mohly dělat, co dneska děláte?

Adéla: Jsem z Masarykovy univerzity, na Ekonomce jsem studovala přímo účetnictví a daně.

Iva: Já jsem prošla Fakultou podnikatelskou na VUT, konkrétně kombinací Daňové poradenství a Podnikové finance a obchod. Myslím, že když člověk v našem oboru začíná, má díky studiu podobného oboru větší výhodu.

Absolvovala jsem pohovor do tří firem z Velké čtyřky a EY u mě vyhrálo

Jaké bylo vaše výběrko do EY?

Iva: Absolvovala jsem tehdy pohovory ve třech firmách z Velké čtyřky a srovnávala jsem. Nejvíc mě zaujal přístup právě v EY. I když jsem tehdy prošvihla termín přihlášky, snažili se to řešit individuálně a vyšli mi vstříc. Čtvrtý pohovor už jsem zrušila, protože jsem měla jasno.

Adéla: Já jsem do EY dělala výběrko na seniorní pozici, která se od té juniorní liší. Hodně na mě zapůsobila přátelská atmosféra na pohovoru a efektivní komunikace.

Právě do ACR hledáte nové kolegy, a to seniory i juniory. Co by měl člověk mít, aby k vám zapadl?

Adéla: Senior by měl mít nějaké účetní znalosti z podobného oboru, zkušenosti třeba z Auditu nebo ze shared service center. Ale jen zpracovávání faktur nám nestačí. Hledáme někoho, kdo má schopnosti vést lidi a má rád pestrou práci, protože bude dělat na více projektech naráz.

Iva: A juniory do všeho zaučíme, na začátku pro ně máme připravený trénink. Vzdělávání je u nás důležité, mimo největší sezónu zhruba třetinu času předávám znalosti mladším kolegům. Důležitá je i dobrá angličtina, protože komunikujeme se zahraničními klienty.

Úvazek se tu dá snížit a pak klidně zase zvýšit, práce se tak dobře skloubí s rodinou

Proč by se lidé měli hlásit k vám místo do Auditu?

Iva: Na ACR se mi líbí, že je to malé oddělení do 25 lidí. Je to rozdíl oproti auditu, kde je kolegů asi 700. Máme tu příjemné a přátelské prostředí, junioři se tu od seniorů snadněji učí a naopak, já jako senior se můžu těm mladším snáz věnovat.

Adéla: Mladší kolegy možná zaujme, že i u nás se podporují zkoušky ACCA a Cerfitifikovaného účetního (ICU). Také se velmi rychle naučí řadu věcí z oblasti účetnictví, ke kterým by se jinde dostali třeba až po několika letech praxe. A starší zase, že se dá práce pěkně skloubit s rodinou. Úvazek se dá snížit nebo zvýšit podle potřeby konkrétního člověka v daném období. Je to tím, že jsme menší oddělení a manažeři mají možnost dobře vyslechnout naše potřeby.

A i když jste malý tým, děláváte teambuildingy?

Iva: No jasně! Podnikli jsme přechod Pálavy, teď plánujeme curling. A také během covidu jsme se snažili setkávat, i když bohužel přes obrazovky. Poprosili jsme eventovou agenturu, aby nám připravila online program, vypadla z toho únikovka a kvíz.

Adéla: A taky jsme se během té doby scházeli na online večerní víno, promítali jsme si fotky z dětství a hádali jsme, kdo je kdo, nebo fotky z dovolených.

Chceš s Ivou a Adélou řešit v ACR týmu všechno okolo českých daní? Ať už jsi junior, nebo senior, mrkni na otevřené pozice a přihlas se do výběrka.

Sandra Jirásková

Recruitment manager

Máš zájem o newsletter plný inspirace?