Blockchain jako víno. Měníme způsob, jak lidé investují do luxusu

Říká se „zopakuj 3× blockchain a hned tě budou všichni považovat za odborníka”. Když se ale zeptáš, co to blockchain je, dokáže ti jeho mechanismus vysvětlit jen pár expertů. Lukáš Mikeska z Advisory je jedním z nich. Blockchain bereme v EY vážně a využili jsme ho k vývoji služby, která inovuje investování do luxusního vína. Přečti si jak.

Lukáši, můžeš mi vysvětlit, jak blockchain funguje?

Představ si klasickou transakci jako nákup na e-shopu. Vybereš si zboží, zaplatíš kartou a peníze se přičtou na účet prodejce. Na zápis transakce klasicky dohlíží banka nebo provozovatel karty – zaručí se, že platba proběhla. V digitálním světě jsou všechno jen nuly a jedničky, proto potřebujeme autoritu, která zkontroluje, že skutečně máš na účtu peníze, a dohlédne, že se virtuální peníze po transakci odečtou z tvého účtu a přičtou na účet protistrany.

Díky blockchainu tedy už nepotřebujeme, aby na transakce dohlížela banka, Visa nebo PayPal?

Přesně tak. Blockchain se dnes označuje jako Distributed Ledger, neboli distribuovaná účetní kniha. Funguje to trochu jako zabezpečený sdílený dokument. Když si něco koupíš na e-shopu, tvoje platba se zaznamená do účetní knihy, a odsud se propíše do všech ostatních knih v síti. Všechny záznamy se shodují díky sofistikovaným kryptografickým metodám. A každou chvíli síťové uzly spravující účetní knihu transakci potvrdí pečetí. Jakmile je transakce zapsaná a rozeslaná do ostatních uzlů, nejsi schopen údaje upravit.

Takže v případě banky bych se mohl nabourat do jednoho systému a tam data přepsat ve svůj prospěch. Tady bych musel napadnout všechna místa v síti.

A to se reálně nedá zvládnout. Ale pokud by se ti podařilo nabourat do všech počítačů, kterých mohou být tisíce, narazil bys na další překážku – jednotlivé zápisy jsou mezi sebou provázány.

Dáš mi příklad?

Představ si, že Pepa zaplatí Martinovi za víno. Systém identifikuje Pepův a Martinův účet i cenu za láhev. Transakce je digitálně zapsána do všech účetních knih a síťové uzly vypočítají tzv. hash – dříve jsme tomu říkali kontrolní součet. V okamžiku, kdy zapisuješ novou transakci, Anežka si například chce koupit lahev šampusu, tak se do kontrolního součtu započítá i hash z Pepova nákupu vína. Tím se zápisy propojí, a pokud bys chtěl systém nabourat, musel bys přepočítat všechny předchozí transakce v řetězci, což je energeticky náročné a ekonomický nesmysl.

Z investování do vína jsme vytvořili rychlý byznys

Co všechno dělá EY s blockchainem?

Bereme blockchain vážně. Máme programátory a výzkumníky, kteří se zabývají kryptoanalýzami a vyšší matematikou. Podílíme se na rozvoji technologie a hlavně přidáváme byznysovou linku. Vymýšlíme, jak z abstraktních konceptů vytvořit fungující aplikace nebo podnikání.

Proč blockchainu tak věříš?

Budoucnost patří otevřené platformě bez centrální autority, na které můžeš provádět soukromé transakce. Platforma zrychlí obchodování a šifrování zajistí, že nikdo třetí obsah transakce neuvidí. A další velká výhoda je, že se jedná o cloudové řešení, které nemusíš nijak implementovat, integrovat a provozovat.

V jakém odvětví jste blockchain už vyzkoušeli?

Postavili jsme na něm platformu pro investování do vína, která se jmenuje WIV. Obchod s unikátními víny je konzervativní odvětví podobně jako investování do umění nebo šperků. Týká se uzavřené skupiny lidí, která nemá problém utrácet hodně vysoké částky. Jejich základní obava je zřejmá: Je nabízená láhev pravá, odpovídá její původ tvrzení obchodníka? Stávající vlastník proto musí doložit dokumenty o původu vína, historii vlastníků a další glejty, mnohdy až 100 let staré. Lahve se obvykle vůbec nepřesouvají ze skladu a proces převodu práv je velmi dlouhý. Vše se ověřuje několik týdnů a byznys je proto pomalý.

Co s tím tedy WIV dělá?

Základní otázka, kterou jsme s klientem řešili, zněla: Jak bychom mohli proces investování do vína zefektivnit a zrychlit? Zamysleli jsme se nad celým projektem, vytvořili model a službu dotáhli i po byznysové stránce. Vznikla decentralizovaná platforma, která je postavená na obchodu s tzv. tokeny – zabezpečenými digitálními otisky vín.

Prošli jsme si třemi fázemi consultingu

Popiš mi tu první fázi projektu.

Zmapovali jsme proces, role jednotlivých aktérů a zpracovali analýzu výhod i nevýhod řešení. Přidali jsme také kalkulaci, kolik by to stálo. Před 6 lety vytvořilo EY pro jeden z italských vinařských svazů projekt, který nás hodně inspiroval. Celé to bylo postavené na digitalizaci lahví s vínem – naskenoval jsi kód a hned jsi věděl, na které vinici hrozny rostly, kdy proběhla sklizeň, jak dlouho a v jakých sudech víno zrálo, prostě kompletní historii lahve. A nad tím byl transakční systém, který umožnil rychlé obchodování. Tehdy jsme využili blockchain hlavně z marketingových důvodů, ale dnes technologie pokročila, takže umožňuje rychle stavět i rozsáhlé systémy.

Tím se dostáváme k druhé fázi.

Blockchain má ohromnou výhodu – není to standardní databáze, ale platforma připravená pro zabezpečené transakce. Nemusíš programovat logiku kryptografie. Můžeš rovnou vymýšlet, jak mechanismy využít. V případě WIV jsme propojili digitalizaci lahví, distribuované účetní knihy a zabezpečení tokenů. Za pár týdnů jsme se dostali od nápadu k tzv. proof of concept – funkčnímu modelu, ze kterého klient snadno pochopí, jak by to celé mohlo fungovat.

A v čem spočívá dotažení byznysu?

Platforma funguje po celém světě a různé země mají pro obchodování s vínem různá pravidla. Radili jsme proto klientovi byznysově i právně. Poradenství se v této fázi týkalo cel, daní nebo vztahu vlastnictví fyzické lahve vína a digitálního tokenu. Ty jako investor ale prostě jen vybereš lahev, prohlédneš si certifikaci, systém ti vygeneruje smlouvu, která zohlední všechna komplikovaná pravidla, a je to. Stejně snadno můžeš lahev kdykoli prodat.

Technologie změní automotive, finančnictví i herní průmysl

Zmiňoval jsi, že kdysi jste blockchain použili kvůli marketingu. Teď už ho využíváte kvůli kvalitě řešení. Co se změnilo?

Technologie se velmi posunula. Platforma je bezpečná, nikomu nepatří a je škálovatelná. V praxi to znamená, že postavíš bytelné řešení, které je připravené na exponenciální růst uživatelů. Pro pět investorů do vína se to nevyplatí. Ale pro pět tisíc lidí, kteří žijí po celém světě, už to smysl má. Čím složitější ekosystém, tím lépe jsou vidět výhody. Je jen otázkou času, kdy se blockchain prosadí ve složitých odvětvích jako energetika nebo automotive.

Myslíš, že se automobilky vzdají SAPu a podobných systémů?

V automotive mají všichni tendenci využívat robustní řešení, která jsou velmi drahá na nastavení a údržbu. Náročné je to hlavně pro malé firmy, subdodavatele vyrábějící třeba šroubky nebo gumová těsnění. Často se stává, že do jedné automobilky dodávají výrobky přímí konkurenti, v systému se pak pohybují velmi citlivé informace o ceně nebo kvalitě. Blockchain by zajistil bezpečný tok dat, a přitom to nebude extrémně drahé.

A co další odvětví?

Zajímavý projekt jsme dělali s Microsoftem, kterému jsme pomáhali s prodejem her na Xbox. Ve chvíli, kdy si koupíš hru, musí Microsoft zaplatit distributorům, herním studiím, vývojářům, programátorům, grafikům, skladatelům hudby a dalším lidem, kteří na to mají nárok. Jsou to tisíce smluv a každá z nich má jiné podmínky. Dříve trvalo 5 měsíců, než Microsoft dokončil rozúčtování, teprve poté odešly peníze. Proto jsme Microsoftu pomohli převést 10 tisíc smluv na blockchainovou platformu a s pomocí tzv. chytrého kontraktu jsme celý proces zrychlili.

O kolik?

Původně to trvalo 5 měsíců. Díky blockchainu a chytrým kontraktům trvá rozúčtování necelou sekundu. Zrychlit se dá i vyplácení pojistek, ale pojišťovnictví je pořád velmi konzervativní. Před inovacemi se však neschovají. Do odvětví se tlačí hodně technologických firem, které fungují na principu komunitního pojištění nebo družstva pojištěnců.

Družstva pojištěnců?

Ano. V Anglii existuje firma, která pojišťuje kola a cyklistickou výbavu. Jednotlivci přes platformu vyberou peníze, a pokud se někomu něco ztratí, družstvo mu vyplatí okamžitě kompenzaci. Samozřejmě to mají podložené standardními mechanismy jako podmínky plnění nebo maximální úhrada, ale ukazuje to, že s použitím blockchainu pomalu mizí potřeba centrální autority, která systém spravuje. Musíš sice zajistit vymahatelnost smluv a další klasické aspekty fungování pojišťovny, ale z pohledu uživatele pojišťovna není potřeba.

Konzultant musí jít co nejrychleji do praxe

Investování do vína, herní byznys, pojišťovnictví. Co všechno musí konzultant vědět o byznysu klienta, aby mu dokázal pomoct?

Hodně, ale zároveň si musíš pořád opakovat, že nejsi vědec. Nesmíš se hrabat v detailech a měl by ses co nejdřív pustit do reálné práce. Klient často sám neví, co se dá zlepšit. Pokud se s vínem sto let obchoduje nějakým způsobem, obchodníkovi chybí nadhled. My konzultanti ale přecházíme z odvětví do odvětví. Vymýšlíme způsoby využití blockchainu v energetice, pojišťovnictví nebo automotive, a když tam najdeš potenciál, měl bys ho klientovi představit a vysvětlit, jak mu to pomůže.

Jak poznáš tu hranici – bádání a pročítání podkladů už stačilo, teď se jde do práce?

Přijde to se zkušenostmi a je potřeba si přiznat, že nikdy nebudu vědět všechno. Posledních 13 let dělám bankovnictví, ale začínal jsem jako finanční auditor, který se ve škole o reálných auditech moc nedozvěděl. A najednou jsem přijel do porcelánky v Karlových Varech, kterou jsme s týmem měli auditovat. Nevěděl jsem, jak funguje výroba ani jak se porcelán účtuje. Všechno jsem naštěstí zjistil v praxi a hodně mi pomohli zkušenější kolegové. Výstupy jsem šestkrát předělával, ale postupně jsem auditní procesy zvládl na jedničku. Velmi málo jsem na začátku věděl i o penetračních testech, implementaci SAPu a dalších odvětvích consultingu. Pokud máš kolem sebe zkušené lidi, pusť se co nejdřív do praxe.

Jaké jsou podle tebe výhody kariéry v EY?

Consulting je pestrá práce. Půl roku děláš pro jednoho klienta, pak dva měsíce pro jiného. Střídáš projekty i odvětví. Získáš přehled a srovnání. Naučíš se generovat nápady a dávat i přijímat zpětnou vazbu. Pokud nastoupíš do klasické firmy, trvá několik let, než se dostaneš na jednání nejvyššího vedení. U nás je to rychlé. Sice na začátku jen sedíš u klienta a děláš poznámky, ale postupně se do toho dostaneš – zjistíš, že je celkem jedno, jestli management řídí sklárnu nebo uhelné doly, byznysové problémy jsou podobné. Kolegové ti předají zkušenosti a interní procesy ti dodají jistotu, že to děláš správně.

Zajímá tě víc o práci v EY? Přečti si článek o spolupráci se startupy nebo rozhovor o vývoji sofistikované kalkulačky pro banky. A jestli přemýšlíš, jak se k nám přidat, naše recruiterky pro tebe mají 4 tipy k přípravě na přijímačky.

Sandra Jirásková

Recruitment manager

Máš zájem o newsletter plný inspirace?