„Nejde se neporovnávat, ale dělej to s rozumem,“ upozorňuje Denisa Dědičová

Pro velký úspěch jsme na další přednášku ze série Prosecco & Learn znovu pozvali Denisu Dědičovou z GrowJOB Institute. Tentokrát jsme vybrali téma osobní hrdost a asertivita. Denisa třeba poradila, jak se mít rád takový, jaký jsi. Zní to jako klišé? Přečti si o tom víc a nauč se sám sobě víc věřit.

Konzultantka Denisa Dědičová minule povídala o osobní vizi. Chodili za ní pak lidé a říkali: „Já mám svoji vizi, ale nevěřím, že ji zvládnu následovat.“ Na to, abys věděl, že zvládneš cokoliv, potřebuješ mít špetku hrdosti. A tak se Denisa tentokrát dotkla toho, jak si víc důvěřovat. Postupně se věnovala šesti oblastem, které bys měl ovládnout, abys se sebou nenechal zametat a měl pozitivní vztah sám k sobě. Dotkla se:

  • sebevědomí,
  • sebelásky,
  • osobní hrdosti,
  • sebepoznání,
  • sebedůvěry
  • a sebeprosazení (asertivity).

Z Instagramu nepoznáš, jestli je člověk opravdu šťastný

Sebevědomí je vědomí vašich schopností, znalostí, dovedností, silných stránek a vašeho potenciálu, který pravidelně převádíte do praxe a tím si své kvality potvrzujete,“ definovala Denisa tuhle zdánlivě nadpřirozenou věc, která se prý dá získat úplně nejsnáze. Prostě si uvědomíš, co umíš.

V sebevědomí ti brání hlavně porovnávání s ostatními. Tedy s úplně jinými lidmi, než jsi ty. A dnešní doba tomu nahrává, protože se kvůli sociálním sítím můžeš srovnávat s lidmi z celého světa. Uvědom si ale, že z fotky na Instagramu nepoznáš, jestli je daný člověk doopravdy šťastný. Nic o něm totiž nevíš.

S porovnáváním bohužel nemůžeš úplně seknout. Máme ho v sobě my, lidi, zakořeněné. Denisa radí, abys ho přijal a využil pro inspiraci. Uvědom si taky, jestli bys v situaci druhého člověka byl doopravdy spokojenější. Nejde vidět jen na to, že bydlí na Bali. Třeba nemá partnera a děti. A tobě by rodina chyběla.

Sebeláska není pro narcisy. Je o laskavosti

Uvědom si, když v něčem selháváš. Třeba když se rozhodneš, že budeš ráno vstávat dřív a nevstáváš. Začneš se vnitřně bičovat a sám sebe si přestáváš vážit. Narušuješ svoji sebelásku. Sebeláska není jen o tom mít se rád, ale být k sobě laskavý. Taky se tenhle termín v angličtině nazývá selfkindness. Jde o to, odpustit si, co se ti nepovedlo, odpustit si, že nejsi dokonalý. Když se máš rád, můžeš na sobě pracovat.

Jak na sebelásku?

  1. Nejdřív si uvědom, co ti v ní brání.
  2. Pak sám sobě věnuj to nejcennější, co máš. Čas. Dělej aktivity pro svoje tzv. ego 1.0: běž běhat, čti si, lehni si do vany.
  3. Reflektuj při tom svoje potřeby, co od sebe chceš, co nechceš, co tě zklamává. Poznej se.
  4. Uvědom si, co pro tebe znamená spokojenost a jak by tvůj život měl vypadat. Polož si u toho třeba otázku: co by ti mohli ostatní závidět?
  5. Buď spokojený sám se sebou a s životem, který vedeš.

Přepni si to v hlavě: soustřeď se na pozitivní věci místo negativních

Jedna část mozku, takzvaná amygdala, nám zvýrazňuje to negativní. Musíš ji vědomě ovládnout a soustředit se i na ty pozitivní věci, které kolem sebe máš. Využij k tomu třeba nástroj zvaný flowlístek, což je například papír, na který si denně zapisuješ 3 věci, které se ti za ten den povedly. Je to ízy pízy. Piš sem i maličkosti. Jako flowlístek využij třeba:

Pokud už večer víš, že nemáš co zapsat, tak uvař dobrou večeři a úspěch a radost si vytvoř. Každý den se totiž můžeš rozhodnout, jestli budeš spokojený, nebo ne. Flowlístek si pak zpětně pročítej, když potřebuješ povzbudit. A uvidíš, že svět je vlastně v pořádku.

Dělej věci, po kterých si budeš sám sebe víc vážit

Osobní hrdost je o tom, že si sám sebe vážíš jako člověka. Že se dokážeš postavit za svoje morální hodnoty a žiješ podle nich. Jak na ni? Konej dobré věci pro druhé, ale při tom i pro sebe. Tedy podnikej nezištné aktivity, které neděláš pro pochvalu a za které nepotřebuješ slyšet ani děkuju. Patří sem věci, které odpovídají tvému morálnímu nastavení. Stačí maličkosti, například pomoc člověku, který zakopnul.

Další pojem, o kterém mluvila Denisa, nikdy nekončí. Je to sebepoznání. Uvědomuješ si při něm:

  • jednak svoje chování,
  • ale i to, co potřebuješ od sebe a od ostatních.

Denisa Dědičová

Zbav se pocitu, že jsi podvodník

Zastřešující nad všemi zmíněnými pojmy je sebedůvěra. Jde o víru v to, že máš dovednosti, morální hodnoty a že zvládneš, co budeš chtít. Mimochodem, netrpíš imposter syndromem, tj. pocitem, že jsi podvodník a že jsi úspěchu dosáhl jen díky štěstí? Rovných 70 % lidí si myslí, že si svou práci nezaslouží. A to už asi nebude tak úplně pravda, co?

Jak imposter syndrome pokořit? Udělej si seznam vlastností, které jsou tvojí přidanou hodnotou, třeba:

  • jsem trpělivý,
  • jsem empatický,
  • umím přemýšlet způsobem „out of the box“,
  • jsem systematický…

Nebo využívej techniku self-talk. Jde o nějakou větu (motivační formuli), kterou si říkáš, když se něčeho bojíš a potřebuješ se navnadit: třeba když máš obavu ze státnic.

Asertivita není o agresi

Asertivita je hezky česky sebeprosazení. Jde o schopnost prosazovat svůj názor. Ale pozor, prosazovat tak, abys nenarušil práva druhé strany. Nesmíš při tom tedy být agresivní ani pasivně agresivní. Jde o to říct, co chceš a co nechceš, aniž bys útočil. Uvědom si, že když bouchneš, tak tím ničemu nepomůžeš.

Emoce si raději vybij někdy jindy. Řvi. Breč. Ale jenom o samotě. Když máš emoce vyřešené, je menší šance, že se u negativního feedbacku rozbrečíš. Denisa taky radí, abys před konflikty neutíkal. Protože tím prostě nic nevyřešíš. Blbá zpráva je, že asertivita je věc na celý život. Nejde si jednou říct, že jsi asertivní a tím máš hotovo. Musíš se neustále prosazovat.

Dobrá asertivní technika se jmenuje poškrábaná gramofonová deska. Tedy, že pořád trpělivě opakuješ svůj požadavek, třeba když ti prodavačka nechce vyreklamovat boty.

Další technika se jmenuje obecné zásady:

  1. Vyslov pochopení druhé strany.
  2. Vyslov svoje jasné stanovisko (ne / nechci to dělat / nemám na to názor…).
  3. Jasně navrhni možné řešení.

Třeba když po tobě kolegyně trochu manipulativně chce, abys za ni udělal nějakou práci. Vyjádři jí pochopení (chápu, že jsi z toho ve stresu), řekni svoje stanovisko (už odcházím, někdo na mě čeká) a navrhni, co se s tím dá dělat (můžu se s tebou ráno sejít ještě před poradou a zkontroluju to). A pak prostě odejdi. Nic si nevyčítej, nemusíš všechny zachránit. Tvůj čas je stejně drahocenný jako čas druhých lidí. A laskavost je nepovinná.

Pokud si chceš přečíst ještě článek z první Denisiny přednášky o osobní vizi, mrkni na něj tady. Dozvíš se, proč je hloupost honit se jenom za titulem ze školy.

A co dál? Nezapomeň sledovat další přednášky Prosecco & Learn. Úspěšní lidé na nich zadarmo sdělují svoje triky a tipy. Pozvánky hledej v sekci Potkej se s námi nebo na našem Facebooku. Případně z nich pak najdeš článek zase tady, na své Cestě s EY.

Renata Fuksová

Recruitment manager

Máš zájem o newsletter plný inspirace?

Aby byla tvoje cesta s EY pohodlná, pracujeme na kariérním webu s Cookies. Používáním webových stránek s tím souhlasíš. Přečti si víc o souborech Cookies.