„Pomohli jsme předejít insolvenci Smartwings,“ říká David z týmu Kapitálového a dluhového poradenství

David Chudomský, který v červnu dokončil studium, už nabírá v EY dva roky zkušenosti z praxe. Podílel se totiž na záchraně české aerolinky Smartwings. Přečti si, na čem ze své pozice Junior konzultanta pracoval, proč byla nejnáročnější část řešení s leasingovými firmami a co ho na práci v EY baví.

Davide, jsi součástí týmu Kapitálového a dluhového poradenství. Co přesně je náplní tohoto oddělení?

CDAčko, jak mu interně říkáme, je součástí oddělení Strategie a transakce. Obecně se zaměřujeme na projekty týkající se financování. Já pracuji v části týmu, která se specializuje převážně na podnikové finance a restrukturalizace.

Děláme hodně na infrastrukturních projektech, kde pracujeme s velkými kapitálovými výdaji, a proto je třeba dobře plánovat cash flow. Na základě našich modelů pak může dojít k dojednání financování a realizaci projektu. Často tedy něco modelujeme nebo sestavujeme business plán.

A to jste dělali i pro Smartwings, že?

Česká aerolinka Smartwings se ocitla vinou koronaviru v situaci, kdy generovala velmi nízké tržby oproti standardnímu provozu. Z našich analýz bylo zřejmé, že firma bude potřebovat významnou restrukturalizaci, pokud se má předejít insolvenci, neboť firma negenerovala peníze z provozu, ale fixní náklady stále potřebovala platit.

EY mě přesvědčila zajímavou pozicí v oblasti financí podniku, které mě baví

Ke Smartwings se ještě dostaneme. Zatím mi řekni, jak dlouho už jsi součástí týmu?

Už to bude přes dva roky. I když reálně ne celé, jeden semestr jsem totiž byl na výměnném pobytu na Taiwanu. Do EY jsem nastoupil v únoru 2019 jako intern ještě při škole. Teď jsem už něco přes rok na pozici Junior konzultanta.

Proč sis vybral zrovna tuhle práci?

Tehdy mě zaujal popis práce, protože mi transakce obecně přijdou zajímavé. EY a celou Velkou čtyřku jsem vždycky vnímal sice převážně jako auditorskou firmu, ale přesto mě inzerát do transakčního oddělení zaujal. Taky se mi líbila představa, že si vyzkouším práci na různých projektech.

Musel jsi mít při nástupu vystudovaný konkrétní obor?

Při nástupu jsem už měl bakaláře a určitě se mi ty vědomosti hodily. I tak pro mě ale dost věcí bylo nových.

Studoval jsem bakalářský program Finance na VŠE v Praze. Pak jsem pokračoval na stejné fakultě hlavním magisterským oborem Finance a oceňování podniku a přibral si k tomu vedlejší specializaci na Fakultě podnikohospodářské – Turnaround Management. A letos v létě jsem studium úspěšně dokončil.

Gratuluji! A na jakých projektech jsi mezitím v EY pracoval?

V poslední době mě nejvíce zaměstnával projekt Smartwings. Nedávno jsem ale modeloval ekonomiku projektu v oblasti sociálních služeb. Mezitím jsem se podílel i na úpravě finančního modelu pro jeden nemovitostní fond. A dříve jsem dělal finanční model na jednu společnost poskytující osobní dopravu v ČR.

Projekt Smartwings měl dvě hlavní fáze a trval přes půl roku

A co jste přesně dělali pro Smartwings?

Dalo by se to rozdělit do dvou fází. Začali jsme s Independent business review, tedy nezávislým posouzením společnosti po finanční a provozní stránce. Druhým krokem byla restrukturalizace firmy, aby po skončení moratoria bylo možné řádně plnit závazky a předešlo se insolvenci.

Jak probíhala první fáze Independent business review?

Společnost se dostala v důsledku pandemie koronaviru do platebních problémů. Před pandemií normálně fungovala, nějak se v roce 2019 vypořádala i s uzemněním letadel typu Boeing 737 MAX 8. Pandemie ale způsobila obrovský externí šok. Letadla nelétala, firma negenerovala tržby, ale fixní náklady bylo potřeba stále hradit – hlavně tedy nájmy letadel.

Na nás tedy bylo zjistit, jestli zde existuje tzv. “going concern” a zda existuje cesta, jak by firma přežila a nespadla do insolvence. Věděli jsme, že pouhá restrukturalizace provozu (resp. optimalizace výnosů a nákladů) nebude stačit a že se musíme soustředit zejména na finanční restrukturalizaci.

Na základě finančního modelu jsme viděli, kolik finančních prostředků bude firma přibližně potřebovat pro zvládnutí šoků způsobeného pandemií tak, aby dostála svým závazkům a nespadla do insolvence. Společnost v té době už ale neměla dostatek peněz k pokrytí závazků, takže jsme hledali cestu, jak zajistit financování a případně snížit nebo odložit závazky.

A to už byla věc restrukturalizace.

Přesně tak. Dělali jsme, co šlo, abychom získali nové financování a závazky restrukturalizovali. Ten proces byl dlouhý a komplikovaný. Situace se měnila každým dnem a vznikaly různé scénáře i jejich alternativy. Prostě bylo pořád na čem pracovat.

Nakonec akcionáři poskytli dodatečný kapitál, banky schválily půjčku v objemu 2 mld. Kč, za kterou ručí z 80 % EGAP (Exportní garanční a pojišťovací společnost) v rámci programu COVID Plus. Taky jsme nastavili nové splátkové kalendáře existujícím úvěrům. Jednali jsme i s významnými dodavateli společnosti a hledali jsme řešení schůdné pro obě strany.

Smartwings má aktuálně flotilu asi 40 letadel a vzhledem k tomu, že jsou na leasing, je potřeba za ta letadla někomu platit. Významný podíl tak na vyřešení namodelovaného nedostatku peněz měly i leasingové společnosti. Uzavřely se Smartwings dohody, ve kterých došlo ke snížení leasingových plateb za letadla a částečnému odpuštění dlužných nájmů z období pandemie. Řešení s leasingovými společnostmi bylo ale asi nejkomplexnější. Jsou to zahraniční subjekty z celého světa a neznají český právní systém. Se všemi bylo nutné jednat, něco jim nabídnout, domluvit se a podepsat to. Nakonec sepodařilo domluvit se se všemi a nebyl tu tak žádný „černý pasažér“ restrukturalizace.

COVID Plus je ale pro všechny velké firmy. Pomohla vám s restrukturalizací i nějaká specifická podpora pro aerolinky?

Taková v Česku nefunguje, ale v zahraničí byla kvůli pandemii relativně běžná. Nějaká konkrétní podpora státu by možná i zvýšila důvěru ostatních účastníků jednání v celý restrukturalizační proces. Ten ale nakonec stejně dopadl, jen jsme se museli o to víc snažit.

V podkladech jsme šli hodně do detailu, byl to základ pro správná rozhodnutí založená na datech.

Jakou roli jsi v tomhle projektu měl z pozice juniora?

Byl jsem na pár jednáních. Ale hlavně jsem se podílel na přípravě podkladů pro jednotlivé analýzy. Třeba pro už zmíněné Independent business review. Mé podklady pak sloužily k jednotlivým rozhodnutím, které už dělali manažeři.

Jak ses ty konkrétně podílel na Independent business review?

Třeba tak, že jsme sestavovali s kolegou z týmu due diligence analýzu historického vývoje společnosti a klíčových faktorů, které ovlivňují její hospodaření. Šli jsme do historie firmy, abychom zjistili, jak fungovala dříve. Což byl jeden ze základních kamenů analýzy Independent business review. Nicméně společnost neměla ani tak problém v provozu jako na ni spíš velmi silně dopadla právě pandemie a omezení s ní spojená.

Pamatuješ si na nějakou zajímavou chvíli z jednání?

Na jedné online schůzce jsem „potkal” svého bývalého učitele z VŠE. On totiž vede v České spořitelně tým, který se zabývá problémovými úvěry a měl jsem s ním předměty z vedlejší specializace. Myslím, že po státnicích říkal, že se těší, že se třeba někdy setkáme na profesní úrovni. Přišlo mi zajímavé, že se to vlastně stalo docela rychle.

Co tě na tvé práci nejvíc baví?

Že je různorodá a může mít reálný vliv na další vývoj firem. Když udělám model nebo nějakou analýzu, vím, že se na základě mých výstupů nejspíš něco i stane. Taky je pravda, že jsem se od svého nástupu docela dost věcí naučil.

Láká tě práce v oddělení Kapitálového a dluhového poradenství? Mrkni na naše volné pozice.

Pokud chceš zjistit víc o některém z našich dalších týmů, přečti si třeba, jak se pracuje s machine learningem v týmu Advanced Analytics.

Sandra Jirásková

Recruitment manager

Máš zájem o newsletter plný inspirace?