Rozhovor s kolegy z HUBu v Brně: díky nám probíhá audit hladce

Na dálku připravují podklady pro auditory. Ti pak zkoumají, jestli účetní výkazy firem odpovídají tomu, jak reálně hospodaří. Kolegové z Centra auditních služeb v Brně se svou prací podílejí na auditech největších firem v Česku. Například Avastu nebo Škody Auto. V rozhovoru s nimi zjistíš, co přesně dělají a čím se jejich práce liší od klientského auditu.

Čtyři kolegové z Centra auditních služeb, tzv. HUBu, nám prozradili, co obnáší jejich práce. Lucie třeba vysvětluje, jak její agenda robotizace a automatizace souvisí se sklízením brambor na poli, a Andrea popisuje svou kariérní cestu. Na pozici Interna stihla dotáhnout vysokou školu a dnes vede tým šesti lidí.

Míša: Podílím se na auditu Škodovky

Michaela Staňková je Junior financial specialist a do EY nastoupila hned po dokončení střední školy. Ve světě auditu se pohybuje už třetím rokem, dlouhodobě spolupracuje na auditu Škoda Auto a na plný úvazek zvládá práci skloubit se studiem vysoké školy.

Míšo, jaká je tvá náplň práce v HUBu?

Jsme parťáci auditních týmů a nahlížíme pod pokličku účetnictví mnoha společností. S klienty nepracujeme obvykle dlouhodobě, spíš pomáháme s drobnějšími úkoly, a auditorům tak ulehčujeme práci. Dostaneme od nich podklady podle toho, s čím potřebují pomoct, a ty pak zpracujeme. Nejčastěji pracujeme např. s účetními deníky, obratovou předvahou a saldokonty pohledávek a závazků. Přicházíme do styku například i s testováním faktur.

Takže s žádným auditním týmem nespolupracuješ dlouhodobě?

Běžně tu lidem projdou pod rukama každý týden úkoly od různých klientů i auditních týmů. Jako jedna z mála spolupracuju dlouhodobě s auditním týmem na jednom klientovi, je jím Škoda Auto. V rámci delšího horizontu vím, co se u něj děje, a úkoly, které pro auditní tým dělám, na sebe navazují. Moc si vážím spolupráce s auditním týmem, včetně manažerů, kteří mě pozvali i na večeři při příležitosti dokončení zakázky.

Jak vypadá tvůj běžný den v práci?

V osm zapnu počítač, udělám si kafe a začnu zpracovávat úkoly. Případně si zavolám s auditním týmem a oni mi vysvětlí, co je potřeba. Někdy po dohodě s auditním týmem řeším konkrétní otázky přímo s klientem. A v tomto duchu se odehrává můj den. Počítač zaklapnu obvykle v pět.

Co se ti na práci v HUBu líbí nejvíc?

Baví mě, že mám díky EY možnost nahlédnout do fungování velkých společností. A nemohla bych si přát lepší kolegy. Tady v HUBu v Brně i v auditním týmu v Praze. Díky pevné pracovní době teď stíhám i vysokou školu, což by přímo v oddělení Auditu asi nešlo. Jejich úkoly jsou komplexnější a časová náročnost jejich práce je proto mnohem vyšší.

Andy: Nastoupila jsem při studiu a teď vedu tým šesti lidí

Andrea Komínková práci v HUBu zpočátku kombinovala se studiem na vysoké škole, nastoupila jako Intern bez zkušeností. Pak se přesunula na pozici Asistenta na plný úvazek a teď vede vlastní tým. V EY pracuje už čtvrtým rokem a zastává pozici Audit HUB Supervisor.

Andy, co děláš jako supervisor?

Jsem teamleader a mám na starost šest lidi, zkušené kolegy i nováčky. Procházím s nimi zadání práce a s čímkoliv pomáhám nebo radím. Než odevzdají výstupy práce auditnímu týmu, je mojí zodpovědností práci zkontrolovat. Kolegům předávám feedback a snažím se je posouvat dál v jejich kariéře. Řeším i komunikaci s klienty – hlídám, abychom měli k práci dostatečné podklady a stíhali termíny. Dále se podílím i na tvorbě školících materiálů pro naše nováčky a zlepšování procesů, spolupracuji na propagaci našeho oddělení – pořádáme různé workshopy a prezentace pro studenty a další uchazeče.

Jak vypadá tvůj klasický den v práci?

Oproti auditu máme pevnou pracovní dobu, od osmi hodin do pěti. Každý den je jiný, pár věcí se ale opakuje. Každé ráno s týmem procházím jejich zadání, během dne jsem jim k dispozici pro jejich dotazy nebo společně hledáme řešení problémů, na které narazíme. Na konci dne úkoly zkontroluju. Každý člen týmu se během dne věnuje jinému úkolu, a proto se často rychle přepínám z jedné činnosti na druhou.

Co tě na práci v HUBu baví nejvíc?

Mám různorodou práci a vždycky se mám na co těšit. Ráda komunikuji s lidmi a dělá mi radost, když vidím, že se díky mému vedení posouvají dál. Naplňuje mě pomáhat jim a předávat zkušenosti. Možná to je trochu klišé, ale každý den mě tu posouvá o kousek dál.

Do HUBu jsi nastoupila při studiu, jak jsi to stíhala?

Do práce jsem chodila, když jsem neměla školu. V tomto je to super – pracovní nasazení je tady možné přizpůsobit rozvrhu. Není problém sem docházet jeden semestr například tři dny v týdnu a druhý semestr čtyřikrát týdně, se studiem se práce dá skloubit v pohodě. Do EY jsem při studiu na vysoké škole šla hlavně kvůli praxi. Díky skvělým kolegům jsem svou cestu našla právě v HUBu a dostala jsem se z nic netušícího studenta až do pozice, kdy můžu pomáhat svým kolegům, kteří – stejně jako já před lety – stojí na začátku své cesty.

Lucka: Dohlížím na vývoj robotů a jako introvert denně vystupuju z komfortní zóny

Lucie Machalová taky pracuje na pozici Audit HUB Supervisor. V EY je už pátým rokem a její dny vypadají podobně jako u Andy, s tím rozdílem, že její významnou agendou je robotizace. Spolupracuje s vývojovým týmem z Ruska a Běloruska a společně pracují na automatizace procesů pomocí robota, který následně usnadní práci jí i jejím kolegům.

Lucko, voláme si z home office, jak vypadá tvůj běžný den, když pracuješ z domova?

Ráno začínám tím, že vyřídím urgentní e-maily a hned poté mám týmový call. Společně si projdeme, kdo pracuje na jakém klientovi a jestli nás čekají nějaké výzvy. Během dne pomáhám juniornějším kolegům z mého týmu, komunikuji s dalšími Supervisory ohledně rozdělení práce pro naše týmy nebo při řešení složitějších projektů, kontroluji deadliny zadaných úkolů. A taky řeším svou agendu, automatizaci v oblasti datové analýzy, které zkráceně všichni říkáme roboti.

Co si můžeme pod roboty a automatizací představit?

Prarodičům vysvětluji svou náplň práce takto: sklízíš na poli brambory a děláš to ručně. Pak přijde někdo chytřejší, řekne, že má traktor a zeptá se tě, jestli ho chceš taky. Ty řekneš, že to je skvělý nápad a sběr bude rychlejší a snadnější. A já jsem ten člověk, který kontroluje, jestli traktor funguje dobře nebo ne. Říkám, jestli volant správně zatáčí, že potřebujeme jiná kola, že se nám na tom špatně sedí nebo že nepotřebujeme sběrač na banány – v Česku je nepěstujeme.

Když to řeknu odborněji, tak jsme datové analýzy zpracovávali ručně v interním programu, pak přišel mezinárodní tým s tím, že má jako inovaci robota, který data zpracuje za nás. Mojí prací tedy bylo otestovat a vyladit fungování pro podmínky u nás v ČR tak, aby nám ušetřil co nejvíce hodin a nervů.

Co tě práce na zahraničním projektu naučila?

Spolupracuji s mezinárodním týmem a komunikujeme anglicky. Oprášila jsem hovorovou angličtinu, naučila se velmi výstižně popisovat problémy a jsem díky této spolupráci trpělivější. A také jsem v běloruském týmu našla kolegyni, se kterou se mi naprosto skvěle pracuje, protože jsme naladěny na stejnou vlnu.

Co tě na práci v EY baví nejvíc?

Ráda vysvětluji a předávám informace juniornějším kolegům, největší radost mi udělá, když je to začne bavit stejně jako mě. Jelikož jsem introvert, tak denně při komunikaci vystupuji ze své komfortní zóny.

Leon: Pracuji s SQL, Alteryx nebo Pythonem. Osm hodin práce díky tomu zkrátíme na polovinu

Leon Ondráček je v EY tři roky a pracuje jako Audit HUB Supervisor. Na starost má tým asistentů a k tomu se podílí na implementaci inovací a standardizaci procesů v oblasti datové analýzy – aby se kolegům pracovalo lépe. Říká, že ho dřív ani nenapadlo, že by se této oblasti mohl věnovat bez vzdělání v informatice. V EY se vše naučil od nuly.

Leone, stejně jako tvoje kolegyně pracuješ jako Supervisor. Máš nějakou vlastní agendu?

Hodně se věnuju data analytics a implementaci novinek do práce našeho oddělení. Například vymýšlím, jak zlepšit stávající procesy, testuji nové technologie, které jsou vyvíjeny na globální úrovni, a věnuji se jejich implementaci. Inovace pak mají dopad na kvalitu celého auditu. Klienta pochopíme do větší hloubky, rychle můžeme identifikovat specifické účetní zápisy a transakce, zkoumat detaily i celkový vývoj účetnictví během roku.

S jakými programy nebo nástroji nejčastěji pracuješ?

S daty, která jsou do milionu řádků, se klasicky pracuje v Excelu. Když je dat ale více, přemýšlíme, jaký program bude nejvíce efektivní. Pracujeme s SQL, Power BI, Spotfire, Pythonem a implementujeme Alteryx – to je poměrně nový nástroj v tomto oboru. Díky inovacím můžeme zkrátit práci z osmi hodin na polovinu. 

Lákal tě vždycky audit?

V posledním ročníku vysoké školy jsem šel na veletrh práce a tam mě zaujal audit, o kterém jsem předtím nic nevěděl. Lidé z EY mi přišli nejpříjemnější a ukázali mi různá oddělení. Rozhodoval jsem se mezi auditem a HUBem. Nakonec jsem se rozhodl pro HUB, líbila se mi stabilní pracovní doba a to, že člověk nemusí jezdit přímo za klienty. Věděl jsem, že dostanu možnost spolupodílet se na auditní práci a případně do auditu přejít.

Neláká tě audit probíhající přímo u klienta ani po třech letech práce v HUBu?

Mě práce v HUBu baví, nemám plány se přesouvat. Chci se ještě víc zaměřit na data analytics. Kdo chce, může se tu neustále posouvat nejen kariérně, ale má možnost využít také nabídky profesního vzdělávání. Já jsem se například rozhodl pro studium programu ACCA, dále máme možnost se zapojit do programu EY Badges, což jsou interní školení a certifikace na soft i hard skills, a taky můžeme studovat zahraniční univerzitu a získat titul MBA.

Co tě na práci baví nejvíc?

Naše práce je zajímavá, různorodá a když chcete, můžete narazit na výzvy, které nemají předem dané řešení. Spoléhá se tu na odborné znalosti a kreativitu v přemýšlení. Téměř všechno, co teď dělám, jsem se tady naučil od nuly. Baví mě také své znalosti předávat novým kolegům a pomáhat jim rozvíjet se. Máme skvělé kolegy a firemní kulturu, a právě díky nim se můžu každý den těšit do práce.

Přečti si víc o HUBu v Brně

Chceš i ty skloubit studium s praxí a seznámit se s auditem? V HUBu tě zaučíme od A do Z, praxi nepotřebuješ, chuť do učení ano. Mrkni na naše otevřené pozice nebo nám zašli životopis na nikol.sklenarikova@cz.ey.com.

Sandra Jirásková

Recruitment manager

Máš zájem o newsletter plný inspirace?